Jangan Ade Dendam :)

Keletihan ^_^

Assalamualaikum pembuke bicare. HEHE. Kepade setiap follower blog ni, jutaan terime kasih aku ucapkan di atas kesudian membace penulisan aku yg tak seberape. Alhamdulillah, tadi bukak fb ade sahabat lame yg bagitahu suke dengan care aku menulis. Die jarang tengok fb aku sebab lebih suke bace blog aku katenye. HEHE. Terime kasih sahabat. Kepade yg tak sempat nk jadi follower aku tu, mintak maaf banyak2 sebab aku dh tak publish ruangan follower atas sebab2 tertentu :)

Baiklah, hari ni aku nk berbicare soal dendam. Somehow..perkataan ni sering berlegar-legar di dalam fikiran dan hati aku sejak akhir-akhir ni. Kenape ye ? Mungkin pengalaman-pengalaman yang di kutip same ade pengalaman orang lain mahupun pengalaman diri sendiri mempengaruhi mood, care berfikir dan emosi aku.
Bagi aku, dendam ade due definisi yg berbeze, dendam yg negetif dan positif. 

Definasi yg positif adelah, dendam perasaan cinte dan kasih terhadap seseorang.
Definasi yg negatif pulak adelah dendam hati dan keinginan yg hendak membalas kejahatan.
Aneh bukan ? Satu perkataan yang same, tapi punyai erti yg sangat bertentangan. Dan bg aku kedue2nye membawe kepade penderitaan hati yg tiade penghujung :)

Kdang2 dalam hidup kite, pasti ade berlaku sesuatu peristiwe yg menyebabkan perasaan dendam tu wujud dengan sendirinye. suke atau pun tak ia bukanlah pilihan kite :)
Sebelum ni, aku selalu terfikir kenape aku perlu di asak dengan perasaan yg tak best macam ni ? 
Walau macam mane pun, sekarang ni, Alhamdulillah.. Aku ade care aku tersendiri untuk bebas dari perkare remeh macam ni . Jangan sesekali ade emosi yg negetif terhadap sesiape pun, walau seberape banyak pun kebenciaan kite terhadap seseorang tu :)

Sebenarnye, tak ade alasan yg baik untuk kite balas dendam terhadap sesiape pun. Aku banyak belajar dari peristiwe. Orang kate, suatu hati nanti ape yg kite buat semuenye akan berbalik. Yang menyakiti akan di sakiti. Yang mengkhianati akan di khianati, yg melukai akan di lukai, dan yang meninggalkan akan di tinggalkan. Kerane 'hukum karma' itu pasti . Dan aku yakin, yg bersalah sudah pun menerime hukuman itu. 

Aku akhiri entry aku kali ni dengan memohon berjuta maaf kepade sesiape yg mungkin aku pernah menyinggung perasaan kalian tanpe aku sedari. Dan sejujurnye, aku menaip entry ini tanpe ade dendam terhadap sesiape. Yakinlah, buruk dan baik sesorang, hanye Yg Maha Pencipte layak mengadilinye :)


~Abadi Awadah~