Peluang ~

StickyCandy#sedap#terime kaseh helmi :)
Assalamualaikum pembuke bicare :) Alhamdulillah, keharmonian masyarakat di sekitar kejiranan aku, masih dalam keadaan yg utuh. Jiran-jiran saling hormat, saling bertukar senyum, ni barulah satu Malaysia. HEHE. Aceh, macam ahli politik pulak aku bercakap. Kalau dengar En.bf, kene marah aku ni. 'Jangan nk politik sgt' die warning aku. HAHA. Maklumlah, tengah musim mengundi ni. Okeh, mengundi ker, politik ke, bukan lah tajuk utame aku untuk entry kali nie. Hari ni, buat kali pertamnye, aku nk bercerite kehidupan selepas beberape bulan berlawan dengan semue rase yg tak best.  

Aku tak tahu ape yang Tuhan nk beri dan tunjukkan pade aku sebenarnye, tapi Dia membuke hati aku untuk memberi peluang kedue buat insan yg pernah mengecewekan. Sesiape pun yang pernah buat silap dan tersilap langkah dalam situasi ape sekalipn dan sedar akan kesilapan tu, pasti mintak untuk di berikan peluang kedue kan ? Berkat kesungguhannye memohon maaf atas ape yg terjadi buat aku terfikir, siape aku nk terus menghukum ? Sedangkan masih ade sise2 kasih dan sayang untuknye dalam diri aku.  Ape yang pasti, aku cume manusie biase. Ye, aku kecewe. Tapi kekecewaan tu mengajar aku untuk terus memperbaiki diri, muhasabah diri. Kdang2 sikap dendam tu, tak menjamin ape2 dalam hidup kite. Bukan ke sikap pemaaf tu hebat ? Aku juge buat silap :) 

Sekali lagi


Alhamdulillah, sekali lagi aku bahagie dengan Helmi. Lebih bahagie dari sebelum ni. Cume kadang2 aku 'terungkit' kisah2 sebelum ni. Sebab, bukan senang aku nk lupekan. Tapi Helmi sentiase faham. Silap dan salah die katenye. Ape yg aku nampak peluang kedue yang aku bg nie banyak beri kesedaran pade Helmi. Lately ni, kiteorang memang selalu jumpe. Aku busy keje. Kadang2 tak sempat nk datting. Bile balik rumah dengan kawan2, die dh siap masak untuk aku. Die pandai masak okeh ! HAHA, malu aku :p Kawan2 aku semue puji masakan die. HAHA. Bile penyakit asthma aku datang, die tunggu aku kt hospital berjam2, kadang2 tak tidur jage aku. Aku bercinte dengan die, tak ade ayat manis, tak ade bunge2, datting macam kawan, kadang2 citerase tak same, aku merajuk die tak pandai pujuk. Tapi aku akui, aku bahagie bersame die. Die seorang yang amat, amat, amat memahami. Ape yang aku boleh cakap, cerite dan kisah ni, terlalu kompleks. Melibatkan orang yg kite sayang dan hati sendiri. Kite tak boleh jangke, ape akan berlaku, tapi kite boleh cube. Itu je peluang yg kite ade :)  Aku bertekad untuk melupekan semue cerite2 itu dan memulekan segalenye dengan yg baru. Manusie tak ade yang sempurne kan ? 

So, inilah cerite aku selepas aku bertahan dengan semue yg terjadi. Tak ade yang hebat, tak ade ape yg lebih, cume kalau ade cerite sikit2, aku ceritelah. Mak aku ajar, kalau kite ikhlas sayangkan seseorang, kite lepaskan die. Kalau betul die sayangkan kite, die akn datang sendiri tanpe paksaan. Allah maha kuase. Adekalenye takdir dan perbuatanNYA terlalu misteri dan rahsienye tidak terjangkau oleh pemikiran kite. Tetapi, yakinlah 'what you give, you get back' . Itu hukum sunattullah dalam hubungan sesame manusie. Kebaikan yang kite buat, akan kembali kepade kite. Yakinlah :) Sebelum aku akhiri entry aku kali ni, marilah same2 kite menyayangi antare satu same lain. 
Cinte itu Agame Setiap Manusie. Bukan begitu ? :) Aku menulis dengan jiwe yang nuetral :)


~Abadi Awadah~